Enää ei tarvita kalliita kuntosalijäsenyyksiä, kun kotiin voi hankkia kaikenlaisia treenivälineitä ja pienellä budjetilla! Treeniin voi tuoda puhtia voimapyörästä oman kehon painoon. Hyppynarulla voi tehdä alkulämmittelyt ja sen jälkeen treenata kotona vaikkapa HIIT-treenejä, jotka ovat tehokkaita rasvanpoltossa. Näitä siis kannattaa suosia säännöllisesti. Tässä kirjoituksessani haluan kertoa teille kuitenkin uusimmasta treenivälineostoksestani, kuminauhasta. Se on erittäin monipuolinen treeniväline, joka kannattaa hankkia viimeistään tänään käyttöön. Se on todella edullinen ja mikä parasta; sillä voi treenata lähes kaikki lihasryhmät.

Kuvassa hyvä kuminauha kotitreeniä varten

Kuminauha on myös siinäkin mielessä kätevä väline, koska se kulkeutuu helposti ja vaivatta mukana vaikkapa matkalaukussa matkoilla tai sen voi ottaa lämpimänä päivänä puistoon mukaan. Sen avulla voi siis treenata ulkona.

Kyykky kuminauhalla

Tämä liike vaatii hyvää keskivartalon hallintaa. Se myös kehittää keskivartaloa oikein tehtynä. Kuminauhan keskiosa asetetaan jalkojen alle ja kuminauhan päistä pidetään kiinni. Sitten aloitetaan kyykkäys vieden samalla käsiä ylöspäin. Tämän pitäisi tuntua kivasti pakaroissa. Säännöllisesti tehtynä tämä liike kiinteyttää pakaroita.

Tiukka vatsalihastreeni

Kiinteästä ja hoikasta vatsasta haaveilevan kannattaa tehdä näitä liikkeitä treeneissä. Nämä nimittäin tuntuvat vatsassa oikein tehtynä! Mene istuma-asentoon. Sitten kuminauha kierretään jalkojen ympäri nauhan keskeltä ja käsillä pidetään nauhojen päistä kiinni. Kun tämä on tehty, niin sitten jalkoja viedään eteenpäin ja samalla tehdään vatsarutistuksia. Tärkeää on pitää lantio paikoillaan ja rullata alas ja ylös tasaisesti. Tämä tuntuu todellakin vatsan seudussa.

Soutuliike kuminauhalla tehtynä

Tässä liikkeessä tehdään siten, että kuminauhojen päät asetetaan jalkojen alle. Käsillä sitten otetaan kuminauhan keskeltä kiinni ja sitten hartiat viedään taakse. Käsiä nostetaan noin rintakehän korkeudelle. Ajattele kuminauhaa painoksi, jota nostat, mutta tilalla onkin vastustava kuminauha. Tämä liike on erittäin mainio kiinteytystä ja voiman kasvua ajatellen.

Kuminauhalla treenaaminen on tehokasta ja säännöllisesti tehtynä se siis kiinteyttää vartaloa ja antaa ryhtiä. Sillä ei valitettavasti voi saada aikaan maksimaalista lihaskasvua, mutta sitä voi hyödyntää palauttavissa treeneissä. Lihakset myös kaipaavat välillä eksentrisiä liikkeitä, joten siinäkin mielessä kuminauhajumppa on mainio lisä myös lihasmassan kasvattajille.

Kahvakuulasta on moneksi

Sitten toisena mainiona kotijumppavälineenä haluan esitellä kahvakuulan. Sekin on oikein kätevä. Omasta mielestäni jokaisen toimistotyöläisen pitäisi tuoda toimistolle kahvakuula, jolla hoituu hyvin taukojumpat. Itse toimistotyötä tekevänä tauotan työtäni juuri kahvakuulaa hyödyntäen. Se vilkastuttaa verenkiertoa ja auttaa samalla pitämään olon virkeänä. Keskittymiskykykin pysyy hyvänä, kun jumppailee kahvakuulalla kesken työpäivän vähän väliä. Työteho siis tehostuu!

Kyykkyä kahvakuulalla

Tämä on helppo liike. Ota kahvakuula käteen ja ala kyykätä. Kuulan painosta riippuen tämä liike voi kehittää hyvinkin tehokkaasti lihaksia ja mahdollisesti myös kasvattaa sitä. Olen tehnyt jo pitkään 4 kg:n painoisella kuulalla taukojumppaa kotona ja se on aivan liian kevyt. Kuntosalilla teen kyykyt jopa 16 kg:n kuulalla. Yläkorppa tarvitsee 6 – 8 kg:n painoisen kuulan. Aloittelijoille tuo neljä kiloa on ihan hyvä kilomäärä. Myös ikäihmisille se on hyvä paino ja auttaa säilyttämään lihasmassaa.

Hauislihastreeni kahvakuulalla

Käsien lihaksia ei sovi unohtaa. Kahvakuula otetaan käteen ja sitten aletaan vaan tekemään hauiskääntöjä vuorotellen molemmilla käsillä. Voimatasoista riippuen toistoja tehdään sen verran mitä jaksaa tehdä sujuvasti. Suositeltava sarjamäärä on 3 – 4.

Hyppynarulla alku- ja loppulämmittelyt

Kuten aiemmin jo mainitsinkin, niin hyppynarulla voi tehdä alkuverryttelyt ja lopuksi sitten loppulämmöt. Sen avulla voi tehdä myös tehokkaan rasvanpolttotreenin. Jos treenaaminen jää pelkäksi lihasvoimatreeniksi, niin se on liian yksipuolista. Treeneihin on tärkeää sisällyttää myös aerobista, koska aerobinen treeni vilkastuttaa lihaksien aineenvaihduntaa. Sekin on hyvä syy ostaa itselleen hyppynaru ja ottaa se mukaan töihin taukojumppavälineeksi.